Erik Satie Festival
Godfather of Minimal Music?
Aa-kerk te Groningen
Zondag 15 november 2015 12.00 tot 17.30 uur
schijnwerpers op Erik Satie, zijn Tijd & Minimale Muziek tot Nu
mmv. REINBERT DE LEEUW
duo Martin Grudaj & Erik Le Cornu Huele
Eske Tibben, Kees Wieringa
RESERVERINGEN www.blgroningen.nl
entree € 18,- of € 10,- + envelop met wat je kunt bijdragen
ORGANISATIE: STICHTING TIMBRE – SPONSORS: BOEKHANDEL KUNST & VLIEGWERK – REINT EZENGA PIANO’S & VLEUGELS, APPINGEDAM – RESTAURANT DE JUFFEREN LUNSINGH, WESTERVELDE – NATUURVOEDINGSWINKEL DE WIERSHOECK – SOULSINGING.NET – ZORGBOERDERIJ DE WEIDE BLIK, ADUARD – BUITENWERK TUININRICHTING – DE VISWINKEL, A-STRAAT 6 – WWW.FISHMARKET.NU – JAPANSE WINKEL BATSU.NL
PROGRAMMA
zondag 15 november 2015
12.00 uur – Kees Wieringa – piano: Simeon ten Holt (Soloduiveldansen), Satie (Pièces froides) en For Cornelius – Curran
13.00 uur – lunchpauze
14.00 uur – Duo Martin Grudaj, cello & Erik Le Cornu Huele, piano
met als gast mezzo sopraan Eske Tibben, zang:
Arvo Pärt (Spiegel im Spiegel), Le Cornu Huele en Satie
15.30 uur – Reinbert de Leeuw – piano: Satie (Gymnopédies, Ogives,
Gnossiennes, le Fils des Etoiles, Sonneries de la Roses + Croix)
‘Satie ongeëvenaard mooi gespeeld’
Hier is lang op gewacht: pianist/dirigent Reinbert de Leeuw speelt weer Satie. Klassieke muziek wordt zelden een hit, maar in de jaren ‘80 had De Leeuw enorm succes met zijn opname van de Gymnopédies van deze excentrieke Franse componist. Reinbert de Leeuw speelde deze sfeervolle muziek dan ook, ‘met een grote innerlijke rust en een onmiskenbare visie,’ aldus dagblad Trouw. ‘Satie was een componist die zich nergens iets van aantrok. Dat fascineert mij ongelooflijk.’
Reinbert de Leeuw is bezeten van de mystieke, bijna middeleeuws pure pianomuziek die Satie eind 19e eeuw in Parijs, als uit het niets schreef.
De Leeuw vind zijn Satie-opnamen intussen vreselijk’, wat heel nieuwsgierig maakt naar zijn interpretaties 40 jaar later!
BIOGRAFIE
Martin Grudaj studeerde cum laude af aan het Conservatorium in Den Haag olv Lucia Swarts enTroels Svan. Hij heeft, door zijn vertrouwdheid met de volksmuziek van zijn vaderland Albanië, speciale affiniteit ontwikkeld voor improvisatie. Met pianiste Elena Malinova vormt hij het Duo Albarus, zij speelden o.a. in het Concertgebouw te Amsterdam.
Voor Erik Le Cornu Huele, Conservatorium Amsterdam en Utrecht (afgestudeerd bij Bert van den Brink en Jasper van ’t Hof), is improvisatie essentieel in zijn spel: de vrijheid om zich in het nu te laten inspireren. Eerdere cd’s o.a. Talking Trees – Solo Piano (Uit de Pers: ” een aanrader voor liefhebbers van elegant en mystiek pianospel “), Friday the Fourteenth – Erik Huele Ensemble en Traces Mundial met de Flamenco Latin groep Tinto Sol.
Kees Wieringa
Pianist, componist en programmamaker Kees Wieringa is in eerste instantie bekend geworden door werken uit te voeren van de Nederlandse componisten Jacob van Domselaer, Daniël Ruyneman en Simeon ten Holt. Behalve als pianist is hij ook bekend als maker van radio- en televisieprogramma’s. Als solist heeft Wieringa met veel orkesten opgetreden. Zo speelde hij onder andere met het Residentie Orkest, het Radio Symfonieorkest, het Balletorkest en het Noord Nederlands Orkest. Als pianist heeft hij deelgenomen aan diverse festivals.
— 000 —
vrijdag 13 nov 2015 – Erik Satie Podium voor amateurs en masterclass
o.l.v. Henk Doeke Odinga & Erik Huele i.s.m. VRIJDAG (vh Stedelijke Muziekschool)
Repertoire:
Erik Satie en stijlverwante minimalistische muziek uit tegenwoordige tijd
b.v. Yann Thierssen – Comptine d’úne autre été, Ludevico Einaudi – o.m. Una Mattina, Philip Glas, Arvo Pärt – Für Alina
- 14.00 uur: Satie masterclass olv Henk Doeke Odinga & Erik Huele
- 17.00 uur: Satie concert door amateurs
Locatie: concertzaal VRIJDAG, Sint Jansstraat 7 Groningen
Entree deelname en toehoorders (welkom): donatie
Aanmelding pianisten: erikhuele@gmail.com op volgorde van binnenkomst
deelnemers krijgen een vrijkaart voor het Erik Satie Festival op zo 15 nov 2015
— 000 —
Erik Satie cello cd – Martin Grudaj & Erik Le Cornu Huele
Gymnopédies, Gnossiennes 1-3 en Trois Mélodies de 1886 in een arrangement voor cello en piano.
UIT DE PERS: ‘Slow music in optima forma ‘-
‘ Le Cornu Huele maakte bewerkingen van Satie voor piano en cello en lardeert de uitvoering daarvan met korte improvisaties.
Dat werkt heel goed. De zonder effectbejag gespeelde, warme celloklanken van Martin Grudaj voegen zeker een dimensie toe aan deze verstilde, meditatieve muziek.’
MET DANK AAN HET BERINGER HAZEWINKEL FONDS, DE KUNSTRAAD TE GRONINGEN
& BIJZONDERE LOCATIES GRONINGEN