Erik Satie Festival
Godfather of Minimal Music?
Amstelkerk te Amsterdam
Zaterdag 8 november 2014 12.00 tot 24.00 uur
Twaalf uur lang schijnwerpers op Erik Satie, zijn tijd & minimale muziek
Tevens Satie CD-presentatie van cellist Martin Grudaj & Erik Le Cornu Huele
PROGRAMMA
Natuurlijk veel Erik Satie op de piano, en ook:
Reinbert De Leeuw – piano: Franz Liszt: Via Crucis
Kees Wieringa – piano: Satie: Vexation, Morton Feldman & Alvin Curran: For Cornelius
Duo Martin Grudaj & Erik Le Cornu Huele – cello & piano: o.a. A. Pärt: Spiegel im Spiegel, Le Cornu Huele en Eltjo de Lang: Nocturne no 1
Henk Doeke Odinga – piano: o.a. H. D. Odinga
Duo Sandip Bhattacharya (tabla) en Erik Le Cornu Huele met gast Eske Tibben (zang) – o.a Satie: 3 Mélodies de 1886
Duo Passies & Havinga – zang & piano: met o.a. met een Satie Film met live muziek en een gezongen en vertelde schets van het leven van Satie.
MIDDAG
12.00 uur – Henk Doeke Odinga
14.00 uur – Trio Sandip Bhattacharya (tabla), Eske Tibben (zang) en Erik Le Cornu Huele
16.00 uur – Duo Passies (zang) & Havinga (piano) met o.a. een Satie Film met live muziek en het levensverhaal van Satie met zijn wonderlijke liederen.
AVOND (vanaf 20.15 uur):
Kees Wieringa
Reinbert De Leeuw
Duo Martin Grudaj (cello) & Erik Le Cornu Huele
PRIJSVRAAG
Satie Festival PRIJSVRAAG voor 5 VRIJKAARTEN:
Welke composities van Satie vond men na zijn dood achter de piano?
Mail uw antwoord voor woensdag 5 november aan
lecornuconcerts@hotmail.com
en maak een kans op een van de 5 vrijkaarten.
De uitslag wordt op woensdag 5 november 2014 bekend gemaakt.
Wilt U voor de zekerheid al wel een ticket kopen i.v.m. mogelijk vol huis?
De winnaars krijgen hun entreegeld terug bij de kassa.
INFORMATIE EN RESERVERINGEN
www.stadsherstel.nl
Passepartout € 27,- of € 19,- + envelop met wat je kunt bijdragen
Middag € 14,- of € 7,- + envelop
Amstelkerk, Amstelveld 10, 1017 JD Amsterdam
CD-PRESENTATIE
Presentatie van Erik Satie CD door Martin Grudaj & Erik Le Cornu Huele (cello & piano)
Timbre Records realiseert een bijzonder project: een CD-opname van vroege werken van Erik Satie (Gymnopédies, Gnossiennes 1-3 en Trois Mélodies de 1886) in een arrangement voor cello en piano.
Bijzonder is dat:
A) deze werken in een dergelijke instrumentatie, naar ons weten, voor het eerst worden uitgebracht op CD;
B) beide musici, al improviserend en deels gecomponeerd door Le Cornu Huele, subtiliteiten gaan toevoegen aan de sfeer van de composities.
Interessant aan deze aanpak is dat improvisatie een rol krijgt (in de tijd van Bach & Mozart gemeengoed) en zodoende ruimte geeft de scheidingslijnen te openen tussen klassieke muziek, minimale muziek, hedendaagse religieuze muziek als van Pärt en Tavener .
Bij improvisatie gaan de musici om met het onvoorziene, de inspiratie van het moment. Diverse elementen spelen hierbij een rol: de gespeelde compositie, de klank van de instrumenten, de akoestiek, de stemming van de musici en de band tussen musici en publiek.
BIOGRAFIE
Erik Le Cornu Huele
Voor Le Cornu Huele, Conservatorium Amsterdam en Utrecht (afgestudeerd bij Bert van den Brink & Jasper van ‘t Hof), is improvisatie essentieel in zijn spel: de vrijheid om zich ter plekke, in het nu te laten inspireren en dit uit te drukken. Eerdere CD’s o.a. Talking Trees – Solo piano (uit de Pers: een aanrader voor liefhebbers van elegant en mystiek pianospel) en Friday the Fourteenth – Erik Huele Ensemble (met o.a flamenco gitarist Nono Garcia en tablaspeler Sandip Bhattacharya)
Martin Grudaj
De klassiek geschoolde Grudaj (cum laude Conservatorium Den Haag olv Lucia Swarts en Troels Svane) heeft, door zijn vertrouwdheid met de volksmuziek van zijn vaderland Albanië en de improvisatie traditie aldaar, een speciale feeling voor improvisatie: een niet alledaagse combinatie.Met pianiste Elena Malinova vormt hij het Duo Albarus, waarmee zij o.a. in het Concertgebouw te Amsterdam speelden. Huele over Grudaj: “Ik ben regelmatig zeer geroerd door de prachtige, verfijnde klanken uit Grudaj’s cello.
WAT DE PERS ZEGT
‘Slow music in optima forma’
‘Le Cornu Huele maakte bewerkingen van Satie voor piano en cello en lardeert de uitvoering daarvan met korte improvisaties. Dat werkt heel goed. De zonder effectbejag gespeelde, warme celloklanken van Martin Grudaj voegen zeker een dimensie toe aan deze verstilde, meditatieve muziek.’
ORGANISATIE: STICHTING TIMBRE
SPONSORS: KOOT PIANO’S EN VLEUGELS, HAARLEM – SOULSINGING.NET (WERELDMUZIEK, INTUÏTIEF ZINGEN, STEMBEVRIJDING) – LANDHUIS RESTAURANT DE JUFFEREN LUNSINGH, WESTERVELDE – MUSEUM VOSBERGEN MUZIEKINSTRUMENTEN, EELDE – DO FOUNDATION/RECORDS – FEMKEWOLTHUIS.NL (DAGVOORZITTERSCHAP) – EARTHING NEDERLAND (AARDINGSLAKENS)